CRM Verkopen: veelgestelde vragen
Verkopen
Wat kan ik per verkoop bijhouden?
Met de module 'CRM uitgebreid' kan je verkopen aanmaken in Yoobi. De basis informatie van een verkoop bevat een naam , verwachtte verkoopdatum, bedrag en evt beschrijving van de onderdelen. De accountmanager maakt een verkoop aan en onderhoudt deze. De verkoopschema's bepalen de te volgen stappen binnen het verkoopproces. Je kunt geplande taken en e-mails koppelen aan een verkoop voor overzicht. Meer informatie ›
Hoe wijzig ik een verkoopschema?
Een verkoopschema kan alleen gewijzigd worden als het schema nog niet gebruikt is. Is het verkoopschema al in gebruik dan kun je het verkoopschema niet meer wijzigen. Dit is omdat er allerlei fases, taken, enz. op zijn gebaseerd. Meer informatie ›
Wat zijn targets en hoe stel ik targets in?
Bepaal wat je doelstelling voor het komende jaar is en leg eenvoudig nieuwe verkooptargets vast. Ga naar
CRM > Verkopen
en klik op ‘Target’ (onder de drie bolletjes) om een nieuwe target toe te voegen. Vul het jaar in en geef aan voor wie je de target instelt. Dit kan voor de gehele organisatie maar ook voor een bepaald persoon. Klik op ‘Opslaan’. Vul nu per maand in wat de targets zijn. Per kwartaal wordt een subtotaal opgeteld. Meer informatie ›Kan ik offertes maken?
Ja dit kan met de aanvullende module 'Offertes'. Maak een of meerdere offerte templates aan en gebruik deze om snel een offerte te versturen. Selecteer eventueel producten en artikelen. De offerte kan als PDF verstuurd worden of je stuurt de offerte in een link digitaal naar de klant waarmee digitaal geaccordeerd kan worden. Het systeem verstuurt een PDF na akkoord. Een offerte kan direct worden omgezet in een order die vervolgens gefactureerd kan worden. Meer informatie ›
Waar vind ik offertes?
Offertes zijn op 2 plekken te vinden. Bij de verkoop (via CRM > Verkopen > Tabblad Offertes) of bij de relatie (CRM > Relatie > tabblad Offertes). Een offerte kun je hier wijzigen, verwijderen, status gereed geven, verzenden en downloaden als PDF. Meer informatie ›
Hoe maak ik een order of project aan vanuit de offerte?
Dit is alleen mogelijk als je gebruik maakt van de module Facturatie. Om snel te kunnen factureren, maak je een order aan vanuit de offerte (of verkoop). Ga naar het tabblad 'Offertes' en klik op de 3 puntjes bij de offerte. Kies 'Order samenstellen'. Staat er een projectregel in de verkoop- of offerteregels dan wordt bij de actie 'Order samenstellen' ook direct een (nieuw) project aangemaakt. Meer informatie ›
Kanbanbord. Inzicht in verkopen per verkoopschema
Het kanbanbord geeft direct inzicht in al jouw (openstaande) verkopen binnen een bepaald verkoopschema. Elke kolom staat voor een fase binnen het geselecteerde verkoopschema. Wijzig de fase eenvoudig door een verkoop te verslepen naar een andere kolom. Meer informatie ›
Kun je een project aan meerdere verkopen koppelen?
Ja dat kan. Wanneer er dus bijvoorbeeld in een later stadium bij een bestaand project een nieuwe verkoop / offerte nodig is, dan kan je dat bestaande project ook in de nieuwe verkoop gebruiken.
Kun je een verkoop dupliceren?
Ja dat kan. Dupliceer een bestaande- of sjabloonverkoop inclusief gekoppelde offertes, documenten, bijlagen en gekoppelde projecten. Meer informatie ›
Kan je een verkoopdocument ook naar een andere relatie sturen?
Ja je een kan een document die je bij een verkoop hebt aangemaakt, naar een andere relatie sturen. Dus een andere relatie dan waaraan de verkoop gekoppeld is. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je bijvoorbeeld een document als inkoopdocument naar een leverancier wilt sturen. Het document is dan wel gekoppeld aan de verkoop, maar wordt naar een andere relatie dan de gekoppelde relatie aan de verkoop gestuurd. In dit geval dus een leverancier.
Bij het aanmaken van een document kies je als eerst voor welke bron je het document wilt aanmaken. In dit geval dus de bron 'Verkoop'. Je krijgt nu 2 extra opties: 'Relatie' en 'Contactpersoon'. Standaard zijn deze gevuld met de gekoppelde relatie en contactpersoon bij de verkoop. Het is mogelijk om hier een andere relatie en contactpersoon te kiezen.
Bij het aanmaken van een document kies je als eerst voor welke bron je het document wilt aanmaken. In dit geval dus de bron 'Verkoop'. Je krijgt nu 2 extra opties: 'Relatie' en 'Contactpersoon'. Standaard zijn deze gevuld met de gekoppelde relatie en contactpersoon bij de verkoop. Het is mogelijk om hier een andere relatie en contactpersoon te kiezen.