Self-billing FAQ
Self-billing
Wat is self-billing?
Voor de fiscus zijn de btw-afhandeling, de inhoud en opmaak van de factuur zeer belangrijk. Het grote verschil met een ‘normale’ factuur is dat op de self-billing factuur vermeld moet worden ‘Factuur uitgereikt door afnemer’. Het is nooit een creditnota. Het is voor de leverancier van belang dat er een eigen factuurnummerreeks en prefix worden gehanteerd, op deze manier kan er aangetoond worden dat de factuur afkomstig is vanuit een andere facturatiestroom.
Stuur je via Yoobi een self-billing factuur dan voldoet deze volledig aan de door de wet gestelde eisen en is hiermee belastingproof.
Deze vorm van factureren voorkomt foutieve facturen en bespaart veel tijd.
Kan ik niet gewoon een credit factuur sturen voor self-billing?
Btw-technisch is dit verwarrend en kun je fouten maken omdat je mogelijk bij aangifte btw iets op de verkeerde plek boekt (onder btw-voorheffing i.p.v. btw-afdracht, dat is niet juist). Ook de leverancier boekt het mogelijk verkeerd.
En dan nog de verwarring in de betalingsstroom: Je ontvangt van de opdrachtgever een creditnota verstuurd op naam van de leverancier. Dit terwijl de opdrachtgever uitbetaalt.
Voorwaarden van de belastingdienst en wettelijke eisen
Voorwaarden van de Belastingdienst:
De belastingdienst staat het gebruik van self-billing toe. Er dient bij gebruik echter wel aan enkele voorwaarden te worden voldaan om de resulterende facturen legitiem te maken, namelijk:
- Op de factuur staat vermeld "factuur uitgereikt door afnemer".
- Er is van tevoren tussen de leverancier en de afnemer kortgesloten dat er van self-billing gebruik gemaakt wordt.
- De leverancier is verantwoordelijk voor de betaling van btw aan de Belastingdienst.
- Als de afnemer een incorrecte factuur opstelt, kan deze ongeldig worden mits de leverancier hier op tijd kennis van geeft. De afnemer kan dan een vernieuwde factuur opstellen, of de leverancier kan zelf een vervangende factuur maken.
- De leverancier blijft aansprakelijk voor de juistheid van de factuur die de afnemer opstelt.
- De factuur voldoet aan alle wettelijke eisen.
Wettelijke eisen:
Naast bovengenoemde voorwaarden moeten self-billingfacturen ook aan alle twaalf wettelijke eisen voldoen waar ook reguliere facturen aan moeten voldoen. Dit houdt in dat bepaalde gegevens te allen tijde op de factuur staan, zoals:
- De juridische naam van de afnemer en de leveranciers
- De datum waarop de factuur is uitgereikt
- Het btw-identificatienummer van de leverancier
- Het KvK-nummer van de leverancier
- Het in rekening gebrachte btw-tarief en btw-bedrag
Hoe stel ik self-billing in?
Waar en hoe kan ik een self-billing order toevoegen?
- Ga naar het tabblad 'Orders' en klik rechts op de rode + knop
- Ga naar het tabblad 'Overzicht' en klik op het + icoon in de kaart 'Orders'
Klik hier voor het uitgebreide stappenplan.
Er registreren meerdere medewerkers op 1 project en ik wil aparte self-billing facturen van hen ontvangen, kan dat?
Kan ik self-billing facturen groeperen op 1 factuur?
Dit kan op 2 plaatsen in Yoobi ingesteld worden met de instelling 'Facturen groeperen':
- Algemene instelling: Ga naar
Beheer > Instellingen > Financieel > Facturen groeperen
. Zet je hier de instelling op 'Ja' dan zal deze instelling standaard overgenomen worden bij het aanmaken van een nieuwe order. - Instellen per order: Ga naar de order en open de orderdetails door op het potloodje te klikken. Hierna wordt een dropdown menu zichtbaar waar je de opties voor het groeperen van de order kan instellen. Hiermee maak je dus een uitzondering op de algemene instelling.
- Klant
- Factuuradres
- Verzendwijze
- Factuur e-mail
- Betalingstermijn
- Factuur template
Klik hier voor meer informatie.
Er is een fout gemaakt, ik wil een self-billing factuur crediteren of verwijderen, kan dat?
Er zijn 2 opties:
- Wijzig het aantal uur in de timesheet en genereer een nieuwe factuur over deze periode. Yoobi ziet dat er nog 2 uur niet gefactureerd zijn en zal met een correctiefactuur komen.
- Verwijder de factuur. Let op: Hierdoor ontstaat dan wel een gat in de factuurnummering van de leverancier (zzp-er), wat niet toegestaan is bij de belastingdienst. Ga naar de leverancier relatie (via CRM > Relatie) en klik op 'Financiële instellingen'. Pas hier (tijdelijk) het factuurnummer aan.
Tabblad ‘Inzicht’ en self-billing facturen
Hoe zie ik welke self-billing facturen ik nog moet fiatteren of verzenden?
Komen self-billing facturen ook automatisch in mijn boekhoudpakket?
Kan ik een ander BTW-percentage instellen bij een self-billng factuur?
Een regie order houdt altijd het btw-percentage aan vanuit het projecttarief en anders wordt het standaard btw-percentage gebruikt. Met self-billing werk je echter met een inkooptarief en daar is geen apart btw-percentage bij in te stellen. Dit kun je dan in de self-billing order instellen. Standaard zal hier het standaard btw-percentagehier ingevuld zijn, maar deze kun je dus wijzigen.
Een voorbeeld: De regie-verkoop factuur gaat naar een klant in het buitenland. BTW is verlegd naar afnemer in EU. BTW percentage is dan 0% De self-billing factuur is een factuur binnen NL waar wel BTW 21% op moet staan. Deze kun je dus indien nodig wijzigen in de order.
Self-billing facturen met marge (provisiefactuur)
Kan ik een andere afdeling aan een self-billing order koppelen?
Ga naar de self-billing order. Kies 'Bewerken'. Ga naar tabblad 'Factuur instellingen' en wijzig daar de afdeling.
De self-billing factuur zal nu naar de boekhouding van deze afdeling worden gestuurd en zal ook alle financiele instellingen van deze afdeling gebruiken.
Kan ik een andere klant/relatie kiezen als ontvanger van een self-billing factuur?
De self-billing factuur zal nu naar deze relatie verstuurd worden.