Vernieuwd: Verkopen en Offertes

Overzicht nieuwe en verbeterde functionaliteiten in de module 'CRM Verkopen' en de aanvullende 'Offerte' module (per 02-09-2022)

Verkopen:

Verkoopdetail
Het menu CRM > Verkopen is net zoals de menu's projecten en relaties in een moderner jasje gestoken. De opmaak van het verkoopdetail is zoveel mogelijk gelijk getrokken. De detailgegevens van een verkoop worden weergegeven in diverse tabbladen.
Klik op de link voor meer informatie over het gewenste tabblad: OverzichtVerkoopregelsOffertesTakenBijlagen.

Tabblad Overzicht
Het tabblad ' Overzicht' is net als bij projecten en relaties nu opgebouwd met een kaartstructuur links en rechts gegevensblokjes om de details van de verkoop te kunnen wijzigen. Nieuw:

  • Verkoopfase. Het tabblad overzicht heeft een compleet nieuw uiterlijk gekregen. Via het kaartje 'Fase-informatie' en via de balk boven in dit tabblad, zie je direct in welke fase van de verkoop deze zich bevindt (blauw gekleurd).
    Klik op een andere fase om de verkoop naar deze fase te wijzigen. Meer informatie.
  • Gekoppelde items. Wanneer een project en/of order vanuit deze verkoop wordt aangemaakt, wordt dat in het kaartje 'Gekoppelde items' getoond. Klik op een project of order om er direct naar toe te navigeren.


Tabblad Verkoopregels
Voorheen werden de verkoopregels bij 'Opsplitsing' onder het kopje Verkoopwaarde getoond, nu is er een nieuw tabblad met nieuwe mogelijkheden. Meer informatie.

  • Voeg zelf verkoopregels toe.
  • Laat direct de verkoopwaarde bijwerken.
  • Kopieer de verkoopregels naar de offerte regels
  • Kopieer de offerteregels naar de verkoopregels
  • Stel vanuit de verkoopregels een order samen (en maak project aan) 


Verkoopschema
Het verkoopschema is bijna gelijk gebleven. Er is alleen nieuwe functionaliteit toegevoegd; Offerte acties.

  • Offerte acties in verkoop. Wanneer je de verkoop opent is er een nieuw tabblad aanwezig 'offerte acties'. Hier kun je instellen dat een verkoop automatisch van fase wijzigt wanneer een offerte wordt goedgekeurd of afgewezen. Ook kun je hier instellen wie de e-mail ontvangt wanneer een offerte is goedgekeurd, Deze ging voorheen standaard alleen naar de accountmanager.
  • Offerte acties in verkoopfase. Ook hier kun je via 'Offerte acties' instellen dat de fase wijzigt bij goedkeuren of afwijzen van de offerte. Yoobi controleert eerst of er in de fase een offerte actie ingesteld is en zo niet, dan kijkt Yoobi naar de offerte acties van de verkoop. Meer informatie.


Offertes

Nieuwe editor
We hebben een nieuwe editor in gebruik genomen om offertetemplates en offertes te maken. Met deze nieuwe editor kun je gebruik maken van bewerkbare velden, waarover verderop meer.

Er wijzigt niets aan bestaande offertes. Deze zijn gewoon nog te bewerken en op te slaan.
Offerte templates kunnen eenvoudig worden omgezet naar de nieuwe editor.

  • Offertetemplate. Maak je een nieuwe offertetemplate aan dan zal deze in de nieuwe editor openen. Open je een bestaande offertetemplate die gemaakt is in de oude editor dan zal deze in de oude editor openen. Je kunt deze offertetemplate gemakkelijk overzetten naar de nieuwe editor. Meer informatie.
  • Offerte. Wanneer je bij het aanmaken van een offerte gebruik maakt van een offertemplate gemaakt in de nieuwe editor of je gebruikt geen offertetemplate, dan zal de offerte in de nieuwe editor openen.
    Gebruik je een template gemaakt in de oude editor, dan zal de offerte ook in de oude editor openen. 

Voor nu kunnen beide editors gebruikt worden. In de toekomst zal alleen nog de nieuwe editor gebruikt worden. 

Offertetemplate
De opmaak van de offertetemplate (en offertedetail) is flink gewijzigd en er zijn mogelijkheden toegevoegd. Dit zijn de grootste veranderingen:

  • Opmaak. Er zijn nu 3 tabbladen: Offerte, Koptekst en Voettekst. Rechts is een menu met offerteregels, offerte-instellingen, placeholders en bijlagen.
  • Offertenaam. Voorheen kreeg de offerte automatisch de naam van de verkoop. Het is nu mogelijk zelf de naam in te voeren. Dit kan handmatig, maar je kan ook gebruik maken van een masker.
  • Bewerkbare velden. Bij het versturen van een offerte naar de klant is het mogelijk om de klant zelf bepaalde gegevensvelden in te laten vullen of wijzigen (bewerkbare velden). Deze velden moeten vervolgens beoordeeld worden en kunnen dan direct in Yoobi CRM doorgevoerd worden.
    Handig als je bijvoorbeeld gegevens wilt opvragen zoals rekening- of btw-nummer. Meer informatie.


Maskers instellen
Via Beheer > Instellingen > CRM is het nu mogelijk om bepaalde maskers in te stellen.

  • Verkoopnaam. Stel een masker in met behulp van placeholders. Wanneer je een nieuwe verkoop aanmaakt wordt de verkoopnaam gevuld op basis van dit masker.
  • Offertenaam. Stel een masker in met behulp van placeholders. Wanneer je een nieuwe offertetemplate aanmaakt zal dit masker bij de offertenaam getoond worden. Dit kun je wijzigen. Bij het aanmaken van een offerte kijkt Yoobi eerst naar het masker bij de offertetemplate. is hier niets ingesteld, dan wordt het masker vanuit de CRM instelling gebruikt. Meer informatie.
  • Offerte PDF filenaam. Bepaal zelf de naam van de PDF van de offerte die naar de klant gestuurd wordt.
  • Projectnaam. Wanneer je in de offerteregels een projectregel toevoegt en je stelt vanuit de offerteregels een order samen dan wordt er meteen een project aangemaakt. Bepaal met behulp van een masker de naam van het project.
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    19-10-2022
  • Tag:
  • Door:
    Iris Keim
  • Supporttag: