Mollie koppeling (informatie)


Klik op een onderwerp voor meer informatie. Zowel in Mollie als in Yoobi kun je ook zoeken naar extra informatie.
 
Mollie
Payment Service Provider Mollie zorgt ervoor dat klanten jouw facturen eenvoudig via een QR-code en/of een betaallink kunnen betalen. Mollie is in Nederland een van de bekendste Payment Service Providers. Mollie maakt het mogelijk om diverse betaalmogelijkheden aan te bieden aan jouw klanten. Zoals iDeal, Credit Card, Bancontact, PayPal, SEPA-incasso, SEPA-overboeking en meer. Ideaal, zo pas je de betaalmogelijkheden aan op jouw doelgroep. Je betaalt een transparant tarief per transactie.
Mollie heeft een duidelijke en uitgebreide kennisbank. Hier vind je alle informatie over de instellingen en mogelijkheden in Mollie. Wil je contact opnemen met Mollie, klik dan hier.
Voor het gebruik van Mollie heb je de Mollie koppeling nodig. Meer informatie? Neem dan contact op met sales via sales@yoobi.nl.

Een Mollie account is gratis. Bij Mollie betaal je alleen voor geslaagde transacties. Je betaalt dus geen onverwachte minimumkosten, contractkosten of andere verborgen kosten. De transactiekosten zijn verschillend per betaalmethode. Klik hier voor een overzicht van de transactiekosten per betaalmethode.
Met Mollie Team voeg je andere gebruikers toe aan jouw Mollie-account, zodat zij relevante informatie kunnen bekijken en/of bewerken. De eigenaar van het account selecteert een rol voor de toegevoegde gebruikers. Zo heeft een nieuwe gebruiker alleen toegang tot goedgekeurde informatie. Ga in Mollie naar Instellingen > Team. Meer info.
Wat moet ik invullen bij 'websiteprofiel'?
Een onderdeel van jouw Mollie profiel is het verplicht invullen van je 'websiteprofiel'. Wanneer je echter gebruik maakt van Yoobi voor je facturatie dan gebruik je jouw websiteprofiel niet voor de betalingen. Geef op je 'websiteprofiel' een duidelijke beschrijving van de producten/diensten die je aanbiedt. Bij opmerkingen vul je vervolgens in dat je via Yoobi factureert. Geen eigen website? Vul dan de website van Yoobi in en geef aan dat je Mollie via Yoobi gebruikt voor je facturatie. Meer info.

Kan ik per websiteprofiel een aparte rekening instellen voor uitbetaling?
Dit is niet mogelijk. Mollie kan op dit moment niet gesplitst uitbetalen. Wil je de uitbetaling voor een tweede website op een andere bankrekening ontvangen? Open dan een nieuw account voor deze website en koppel hier de bankrekening aan. Mollie rekent geen kosten voor het openen van een tweede account. Meer info.

Heb je meerdere websites voor één bedrijf?
Dan is het mogelijk om deze aan je account te koppelen. Maak hiervoor meerdere profielen aan. Je koppelt maximaal 100 websites aan dezelfde account. Per website maak je een apart profiel aan. De enige voorwaarde is dat ze onder hetzelfde bedrijf met hetzelfde KVK-nummer vallen. In Yoobi kies je vervolgens het profiel waarvan je gebruik van wilt maken. Meer info.
Met Mollie kun je allerlei soorten betaalmogelijkheden aanbieden aan jouw klanten. Zoals iDeal, Mastercard, Visa, American Express, Bancontact, PayPal, SEPA-incasso, SEPA-overboeking, KBC/CBC-betaalknop, Belfius Pay Button, Bitcoin, SOFORT Banking, paysafecard, CartaSi en Cartes Bancaires. Lees hier hoe je deze activeert of wijzigt.
Voor iedere betaalmethode geldt een minimum- en maximumbedrag. Banken stellen deze bedragen vast. Een betaling van een klant via creditcard en SEPA-incasso is risicovol, vanwege storneringen, chargebacks en fraude. Daarom heeft Mollie een limiet voor deze betaalmethodes ingesteld.
Als je creditcard als betaalmethode activeert in je Mollie Dashboard, voeg je zelf een maximumbedrag toe. Meer info.

In Yoobi is het minimum bedrag van facturen met een Mollie QR-code en/of betaallink ingesteld op een minimum van €0,01 en een maximum van €50.000,-. Een factuur boven de €50.000,- kan dus niet met een QR-code of betaallink betaald worden. In het factuurschema en in de begeleidende e-mail zullen dan ook geen Mollie betaalmogelijkheden zichtbaar zijn.
In Mollie vul je onder Instellingen > Notificaties > Betalingen een e-mailadres of telefoonnummer in om een notificatie te ontvangen bij iedere binnenkomende betaling. Meer info.
Mollie biedt de mogelijkheid om je logo toe te voegen aan het betaalscherm. Je eigen huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen bij je klanten. Meer info.
Met SEPA automatische incasso worden je facturen betaald via een automatische transactie. Zo hoeft een klant je niet elke periode handmatig te betalen. Dit is handig voor terugkerende betalingen, zoals een maandelijks abonnement.

Hoe stel ik automatische incasso in (stappenplan)?
Klik hier voor het stappenplan om in Mollie en Yoobi automatische incasso in te stellen en hoe je een verzoek verstuurt aan een relatie.

Automatische incasso geweigerd
De relatie waar je het automatische incassao verzoek naar toe stuurt, kan dit verzoek ook weigeren. De status wordt dan 'Geweigerd'. Klik hier voor meer informatie.

Maximum bedrag automatische incasso €1000,-
Het maximum bedrag voor een automatische incasso is €1000,-. Is het totaalbedrag van je factuur (inclusief btw) hoger dan € 1000,- dan wordt in de factuuropmaak de automatische incasso footer vervangen door de standaardfooter met een QR-code en/of betaallink. Ook in de begeleidende e-mail wordt in de Mollie placeholder de automatische incasso tekst vervangen door de standaard tekst.

Verwerken automatische incasso
Wanneer worden incassobetalingen verwerkt en uitbetaald? Klik hier om de tijdlijn te bekijken.

Automatische incasso mislukt
Wanneer een automatische incasso is mislukt zie je dat in Mollie in het overzicht van je betalingen bij 'Transacties'. In Yoobi ga je naar Financieel > Mollie koppeling en klik je op Mollie betalingen.

In Yoobi blijft de betaling op ‘Verzonden’ staan, maar wanneer je de factuur opent en naar ‘Geschiedenis’ gaat, zul je zien dat hier is aangegeven dat de betaling mislukt is. Je dient de factuur dan opnieuw te verzenden. Als het automatische incasso probleem opgelost is, verstuur je de factuur nogmaals. Je kan ook bij het nogmaals verzenden kiezen om het schuifje 'Automatische incasso' uit te zetten. De factuur wordt dan met de standaardfooter (met een QR-code en/of betaallink) verstuurd en kan hiermee dus betaald worden.

Storneren automatische incasso
Een SEPA-incasso transactie kan tot 8 weken na de incassodatum worden gestorneerd. Dit kan bij een aantal banken heel eenvoudig vanuit de internetbankieren omgeving en zonder opgaaf van reden. De reden van een stornering kan dan ook lastig te achterhalen zijn. Meer info.

Melding onterechte incasso (MOI)
Tot 13 maanden na de incassodatum kan er een Melding Onterechte Incasso gedaan worden. Meer info.

Is een iDEAL-betaling een officiële machtiging voor incasso?
Het SEPA-Incasso product is onderhevig aan bepaalde regels. Zo zijn er ook regels voor het afgeven en beheren van een machtiging (ook wel mandaat genoemd). Meer info.
Elke betaalmethode toont andere informatie op het bankafschrift van je klant. Klik hier voor een overzicht per betaalmethode. Meer info.
 
 
Yoobi
Het Mollie dashboard is alleen zichtbaar als:
- De Mollie module is aangezet (door Yoobi Sales)
- Als in jouw gebruikersrol het recht 'Mollie beheren' op 'Aan' staat

Zodra Mollie gekoppeld is aan Yoobi zijn er meer items beschikbaar op het Mollie dashboard.
Er is 1 recht in Yoobi dat bepaalt of je Mollie instellingen mag beheren en dat is het recht 'Mollie beheren'. Dit recht staat standaard aan bij Yoobi beheerders.
Wil je een medewerker ook dit recht geven zet dit dan aan in een bestaande gebruikersrol of maak een nieuwe gebruikersrol aan.

Zonder het recht 'Mollie beheren' kan een medewerker wél Automatische incasso verzoeken versturen naar relaties (mits het recht 'Detailgegevens van een klant' wijzigen op aan staat). Ook kan hij/zij dan in de lijst met relaties filteren op de status van de automatische incasso.
Met het recht op 'Facturen' kan de medewerker in de lijst met facturen filteren op automatische incasso en zo bekijken of de factuur via automatische incasso verstuurd is of niet.
Nadat je Mollie gekoppeld hebt, voeg je een QR-code en/of een betaallink toe aan je factuurschema zodat deze op de factuur getoond wordt. Deze voeg je gemakkelijk toe aan de bestaande footer. Bepaal in de footer ook de tekst als je met automatische incasso wilt gaan werken. Meer info.
Nadat je Mollie gekoppeld hebt, voeg je een QR-code en/of een betaallink toe aan je bestaande factuur e-mail. Deze voeg je gemakkelijk toe met de Mollie placeholder. In deze placeholder bepaal je ook de tekst voor als je met automatische incasso wilt gaan werken. Meer info.
In de 2 items hierboven heb je gelezen hoe je een QR-code en/of betaallink kan toevoegen aan een factuurschema en/of de factuur e-mail. Ook hoe je een aparte tekst instelt voor als de factuur via automatische incasso verstuurd wordt. Yoobi beoordeelt een gegenereerde factuur en zal de juiste footer of placeholder-inhoud tonen. Er zijn hierbij 3 mogelijkheden. De factuur en de factuur e-mail bevatten:

Automatische incassotekst
De automatische incasso tekst wordt alleen getoond als:
  • EN Automatische incasso is ingesteld bij de relatie
  • EN automatische incasso is ingesteld in de order
  • EN het totale bedrag op de factuur minder is dan € 1000,-
QR-code en/of betaallink
De QR-code en/of betaallink worden getoond als:
  • Er geen automatisch incasso is ingesteld in de relatie en/of order
  • Er wel automatisch incasso is ingesteld in de relatie en/of order maar het bedrag is hoger dan € 1000,-
Standaard tekst, dus geen QR-code, betaallink of automatische incasso tekst
De standaard tekst wordt getoond als:
  • Het factuurbedrag boven de € 50.000,- is (met de betaalmethoden in Mollie kunnen er alleen bedragen onder de € 50.000,- betaald worden)
  • Het een credit factuur betreft
  • Het een self-billing factuur betreft
Met SEPA automatische incasso worden je facturen betaald via een automatische transactie. Zo hoeft een klant je niet elke periode handmatig te betalen. Dit is handig voor terugkerende betalingen, zoals een maandelijks abonnement.

Hoe stel ik automatische incasso in (stappenplan)?
Klik hier voor het stappenplan om in Mollie en Yoobi automatische incasso in te stellen en hoe je een verzoek verstuurt aan een relatie.

Automatische incasso geweigerd
De relatie waar je het automatische incassao verzoek naar toe stuurt, kan dit verzoek ook weigeren. De status wordt dan 'Geweigerd'. Klik hier voor meer informatie.

Maximum bedrag automatische incasso €1000,-
Het maximum bedrag voor een automatische incasso is €1000,-. Is het totaalbedrag van je factuur (inclusief btw) hoger dan € 1000,- dan wordt in de factuuropmaak de automatische incasso footer vervangen door de standaardfooter met een QR-code en/of betaallink. Ook in de begeleidende e-mail wordt in de Mollie placeholder de automatische incasso tekst vervangen door de standaard tekst.

Verwerken automatische incasso
Wanneer worden incassobetalingen verwerkt en uitbetaald? Klik hier om de tijdlijn te bekijken.

Automatische incasso mislukt
Wanneer een automatische incasso is mislukt zie je dat in Mollie in het overzicht van je betalingen bij 'Transacties'. In Yoobi ga je naar Financieel > Mollie koppeling en klik je op Mollie betalingen.

In Yoobi blijft de betaling op ‘Verzonden’ staan, maar wanneer je de factuur opent en naar ‘Geschiedenis’ gaat, zul je zien dat hier is aangegeven dat de betaling mislukt is. Je dient de factuur dan opnieuw te verzenden. Als het automatische incasso probleem opgelost is, verstuur je de factuur nogmaals. Je kan ook bij het nogmaals verzenden kiezen om het schuifje 'Automatische incasso' uit te zetten. De factuur wordt dan met de standaardfooter (met een QR-code en/of betaallink) verstuurd en kan hiermee dus betaald worden.

Storneren automatische incasso
Een SEPA-incasso transactie kan tot 8 weken na de incassodatum worden gestorneerd. Dit kan bij een aantal banken heel eenvoudig vanuit de internetbankieren omgeving en zonder opgaaf van reden. De reden van een stornering kan dan ook lastig te achterhalen zijn. Meer info.

Melding onterechte incasso (MOI)
Tot 13 maanden na de incassodatum kan er een Melding Onterechte Incasso gedaan worden. Meer info.

Is een iDEAL-betaling een officiële machtiging voor incasso?
Het SEPA-Incasso product is onderhevig aan bepaalde regels. Zo zijn er ook regels voor het afgeven en beheren van een machtiging (ook wel mandaat genoemd). Meer info.
Klik hier voor het stappenplan om in Mollie en Yoobi automatische incasso in te stellen en hoe je een verzoek verstuurt aan een relatie
Verstuur naar één of meerdere relaties tegelijk een verzoek voor automatische incasso. In de e-mail staat een link voor een betaling van € 0,01. Wanneer deze betaling voldaan is, zal de automatische incasso status in Yoobi bij deze relatie op ‘Actief’ gezet worden. Meer info.

Mollie slaat met deze betaalgegevens een mandaat op. Dit is de bevestiging van je klant dat je de vervolgbetalingen mag gaan incasseren. Het rekeningnummer waarmee deze betaling gedaan is zal bij het incasseren gebruikt worden.

Automatische incasso geweigerd
De relatie waar je het automatische incassao verzoek naar toe stuurt, kan dit verzoek ook weigeren. De status wordt dan 'Geweigerd'. Klik hier voor meer informatie.

Is een iDEAL-betaling een officiële machtiging voor incasso?
Het SEPA-Incasso product is onderhevig aan bepaalde regels. Zo zijn er ook regels voor het afgeven en beheren van een machtiging (ook wel mandaat genoemd). Meer info.
Wanneer een factuur betaald is, zal de status van de transactie in Mollie op ‘Betaald’ komen te staan. Dit wordt terug gekoppeld met Yoobi, waardoor de factuur ook in Yoobi de status ‘Betaald’ krijgt.

Ga naar Financieel > Mollie koppeling gaan en klik op ‘Mollie betalingen’. Je navigeert nu naar jouw account in Mollie. Iedere transactie die hier binnenkomt, verschijnt direct in jouw Mollie-account. Je hebt dus realtime inzage in je transacties.

Als je de Mollie-app hebt gedownload, kun je daar ook de details van je binnenkomende transacties bekijken. Wil je liever een notificatie ontvangen via e-mail of SMS? Dit stel je in via je Mollie Dashboard onder ‘Instellingen > Notificaties’.

Wanneer word ik betaald vanuit Mollie? Bij Mollie bepaal je zelf, wanneer je wordt uitbetaald. Je wijzigt kosteloos wanneer en hoe vaak dit plaatsvindt. Ga naar Mollie > Instellingen > Uitbetalingen. Meer info.
Een Mollie account is altijd gekoppeld aan één bankrekeningnummer. Werk je met meerdere afdelingen en rekeningnummers, dan is het op dit moment nog niet mogelijk om per afdeling een ander Mollie account te koppelen. Je kan in Yoobi 1 Mollie account koppelen en vervolgens bepaal je zelf voor welke afdeling(en) je dit account wilt gebruiken. Meer info.
 
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    16-06-2022
  • Tag:
  • Door:
    Vincent Egt
  • Supporttag: