Facturen. Herinnering versturen

Het is mogelijk om een verzonden factuur opnieuw te verzenden. Ga naar de factuur en kies 'Opnieuw verzenden'. Precies dezelfde factuur wordt verstuurd naar de ontvanger (of nieuwe ontvanger), met hetzelfde vervaltermijn enz.

Wanneer de vervaldatum van een factuur vervallen is verstuur je in Yoobi een herinnering. Bepaal in het factuurschema de opmaak van deze factuurherinnering.
Het versturen van een herinnering kan op de volgende manieren:

Herinnering versturen vanuit de factuur zelf

Let op: Controleer eerst of de vervolgstap 'Herinnering' wel goed staat in je factuurschema. Zie hieronder voor meer informatie.


Open de betreffende factuur. Klik bovenin de factuur op 'Herinnering':



Je krijgt dan de volgende pop-up:



De vervolgstap is nu aangemaakt. Je navigeert meteen naar het nieuw aangemaakte tabblad 'Herinnering':



Kies nu voor 'Verzenden' om de herinneringsfactuur te verzenden.


Herinnering versturen vanuit de lijst met facturen

Let op: Controleer eerst of de vervolgstap 'Herinnering' wel goed staat in je factuurschema. Zie hieronder voor meer informatie.


Open de lijst met facturen. Selecteer een of meerdere facturen waarvoor je een herinnering wilt versturen.
Rechts opent een veld met mogelijke acties:



Kies hier  'Verzenden volgende stap'. Deze stappen worden bepaald in het factuurschema, zie voor meer informatie hieronder. In dit geval is de volgende stap 'Herinnering'. Je krijgt nu eerst nog de volgende pop-up:

Let op: Wanneer je hier dus op 'Verzenden volgende stap' klikt, wordt de herinnering ook direct verzonden (indien verzendmethode 'per e-mail' is), deze kun je dus niet meer bewerken.



Herinnering. Vervolgstappen in je factuurschema toevoegen
In het factuurschema bepaal je de vervolgstappen (zoals een herinnering, aanmaning of incasso) en hoe de opmaak hiervan er uit komt te zien.
Ga naar je factuurschema via Beheer > Systeemvoorkeuren > Factuurschema's > Kies je factuurschema. Klik op de knop 'Voeg een herinnering/aanmaning toe'.



Je krijgt deze pop-up. Vul de naam in van de vervolgstap, in dit geval 'Herinnering'.



Kies 'Bevestigen'. Je navigeert nu naar het nieuw aangemaakte tabblad voor de vervolgstap 'Herinnering'.



Bewerk hier de tekst van je herinnering en sla op.


E-mail tekst. Website content
Wanneer je een herinnering per e-mail verstuurt, wordt de e-mail tekst opgehaald uit de website content (Beheer > Systeemvoorkeuren > Website content). 
 

Let op: Hierbij wordt dezelfde website content gebruikt als voor het versturen van 'normale' facturen.


Om toch een verschil in de e-mail te tonen, wordt standaard de placeholder {type} gebruikt in het onderwerp:



De placeholder {type} wordt gevuld met de type facturen (vervolgstappen) die bepaald zijn in het factuurschema. Bijvoorbeeld: Factuur, Credit, Herinnering, Aanmaning.


Vragen?
Heb je vragen of twijfel je over het bewerken van je factuurschema of over het aanmaken van vervolgstappen bij een bestaande factuur, neem dan vooral contact op met onze support afdeling.
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    25-04-2023
  • Tag:
  • Door:
    Iris Keim
  • Supporttag: