Inloggen met 2FA (Twee-Factor Authenticatie)

Wanneer je in Yoobi inlogt met een gebruikersnaam en wachtwoord kun je ook gebruik maken van 2FA (Two-Factor Authentication).

Let op: Als je gebruik maakt van login via Google, Outlook of S.S.O. is 2FA niet nodig.

Op het moment dat je in de webversie van Yoobi inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, verschijnt er een melding op je telefoon (of ander apparaat waar je de Yoobi App op geïnstalleerd hebt). Pas als je deze melding bevestigd hebt, opent de webversie van Yoobi. 

2FA instellen
Ga naar Beheer > Instellingen > Systeem.



Zet het schuifje bij de instelling 'Twee-factor authenticatie gebruiken bij inloggen' op 'Aan'. Sla dit op.
Staat het vinkje helemaal rechts aangevinkt, dan kunnen de gebruikers zelf ook deze instelling beheren.

Inloggen
Wanneer je nu in de webversie je gebruikersnaam en wachtwoord invoert en je klikt 'Inloggen' dan krijgt je deze pop-up in beeld:



Afhankelijk op welk apparaat (bijv telefoon of i-pad) je de Yoobi App gebruikt, verschijnt hier nu tegelijkertijd deze melding:



Klik op 'Inloggen bevestigen' en je bent nu ingelogd in de webversie van Yoobi.

2FA Koppeling met een apparaat beheren
Wanneer 2FA is aangezet en je logt in op bijvoorbeeld je telefoon, dan koppelt Yoobi je telefoon voor 2FA. Dit zie je terug in het gebruikersaccount van de gebruiker. Ga naar Beheer > Gebruikersaccounts > Klik op medewerker > Tabblad Gebruikersaccount. Hier zie je welk apparaat er gekoppeld is.

De gebruiker zelf klikt in de webversie rechtsboven in het scherm op zijn/haar naam, kiest 'Mijn Profiel' en gaat dan naar tabblad Gebruikersaccount.  

Let op: Als je al in de App ingelogd was en de App staat nog open, sluit de App dan en open deze opnieuw. Met deze actie wordt de koppeling met 2FA aangemaakt.

Voorbeeld:




Meerdere apparaten met de Yoobi App?
Wanneer je de Yoobi App op een ander apparaat installeert (of geïnstalleerd hebt) en daar inlogt, dan wordt 2FA ook gekoppeld aan het nieuwe apparaat, echter zal deze koppeling inactief zijn. Wil je op dit apparaat toch ook de melding voor 2FA ontvangen, maak de koppeling met het nieuwe apparaat dan actief bij je gebruikersaccount door het schuifje daar op 'Aan' te zetten.

Uitloggen
Met 'Uitloggen' word je in de app op het apparaat uitgelogd. Dan moet je opnieuw inloggen om weer gebruik te maken van de app. Gebruik dit bijvoorbeeld als je apparaat is gestolen.

2FA ontkoppelen
Met het prullenbakje ontkoppel je het apparaat van Yoobi. Dan kan je dit apparaat niet meer gebruiken om in te loggen. Het apparaat blijft wel ingelogd, en de eerstvolgende keer dat je de app opent wordt het apparaat weer opnieuw gekoppeld.
Heb je een nieuwe telefoon, log daar dan eerst mee in, koppel 2FA en ontkoppel/verwijder dan je oude telefoon.

Niet meer kunnen inloggen?
Is je gekoppelde apparaat stuk en kan je dus niet meer inloggen? Wanneer je dan een nieuw apparaat toevoegt is de koppeling met 2FA (nog) niet actief. En omdat je niet kan inloggen kun je deze dus ook niet zelf activeren. Vraag dan je Yoobi beheerder om in jouw account je nieuwe apparaat te activeren / koppelen met 2FA. 

  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    02-02-2023
  • Tag:
  • Door:
    Mercedes Roeland Gonzalez-Pos
  • Supporttag: