APP: Verlof

In ‘Mijn verlof’ vind je jouw verlofoverzicht. Deze kun je bekijken in de lijstweergave (standaard) of in de kalenderweergave. In beide weergaves dien je een nieuwe aanvraag in met de + knop. Tik op het weegschaal icoontje om je verlofsaldo in te zien.
 
  1. Tik op de + knop in ‘Mijn verlof’.
  2. Kies het verloftype.
  3. Selecteer de periode.
  4. Kies toepassen.
  5. Controleer het aantal aangevraagde uren, wijzig indien nodig.
  6. Kies ‘Opslaan’ om de aanvraag op te slaan.
Een nieuwe verlofaanvraag start je in het menu 'Verlof' of in het menu 'Mijn Yoobi' (alleen beschikbaar als je met taken en/of planning werkt).
  1. Tik onder in het scherm op het + icoon om de verlofaanvraag te starten.
  2. Kies welk type je verlof wilt aanvragen (bijvoorbeeld vakantie of bijzonder verlof). Wordt er in jouw organisatie maar 1 type verlof gebruikt, dan wordt deze stap overgeslagen.
  3. Je navigeert nu naar de kalender waar je de periode kan bepalen. Standaard is de huidige dag als periode geselecteerd. Klik direct op toepassen als je verlof voor de huidige dag wilt aanvragen.
    Wil je een andere periode aanvragen tik dan in de kalender eerst op de begindatum en dan op de einddatum. Ook kun je de velden bovenin gebruiken om de begin- en einddatum te selecteren.
    Verkeerde periode aangetikt? Klik dan op de kruisjes bij de geslecteerde data om deze leeg te maken. Nu kun je een nieuwe periode selecteren.
    Heb je de gewenste periode, tik dan op 'Toepassen'.
  4. Je navigeert nu naar het scherm 'Verlof aanvragen'. Hier heb je de volgende mogelijkheden:

Saldo
Boven in het scherm wordt het saldo getoond vóór de verlofaanvraag, het aantal uur in de aanvraag en het saldo ná de verlofaanvraag. Zodra je de periode wijzigt, wijzigen deze aantal uren automatisch mee.

Verloftype
Standaard is er een verloftype geselecteerd (meestal is dit Vakantie), wil je voor een ander verloftype een aanvraag doen, tik dan op het pijltje achter het verloftype. Kies vervolgens het gewenste verloftype.
Kun je alleen het type Vakantie aanvragen met een verlofaanvraag dan staat dit al ingevuld en kan dit ook niet gewijzigd worden.

Reden aanvraag
Geef aan waarom je het verlof op wilt nemen.

Periode
Hier wordt de periode getoond die je zojuist ingesteld hebt. Wil je deze wijzigen tik dan op de periode. Je navigeert weer naar de kalender. Pas de periode aan en tik weer 'Toepassen'.

Verlofregels binnen de geselecteerde periode
Dagen. Yoobi toont binnen jouw geselecteerde periode alle dagen.

Verlofuren al ingevuld. Per dag wordt meteen het aantal mogelijke verlofuren ingevuld. Hierbij kijkt Yoobi naar je weekrooster (hoeveel uur werk je volgens je contract op een bepaalde dag).

Feestdag. Als er een feestdag in jouw gekozen periode valt, dan zijn deze uren al als feestdag geregistreerd en kun je dus niet ook nog vakantie aanvragen op die dag. Het aantal uur staat dan ook op 0 (en rest is ook 0).

Al verlof aangevraagd. Als er al verlof aangevraagd binnen jouw gekozen periode en dit is nog in aanvraag, dan zijn deze uren niet beschikbaar in je nieuwe verlofaanvraag. Is de eerdere verlofaanvraag goedgekeurd, dan zijn de uren vanuit deze aanvraag weer beschikbaar in je nieuwe aanvraag. Let op: Met je nieuwe aanvraag overschrijf je dus je eerdere aanvraag.

Op te nemen verlofuren wijzigen.
Wil je op een dag in je gekozen periode minder uren of geen verlofuren opnemen dan kun je het aantal uur op 3 manieren aanpassen:
  1. Tik op het aantal uur en wijzig handmatig het aantal uur.
  2. Gebruik de sneltoetsen om te kiezen voor geen verlofuren op een dag (leeg rondje), een halve dag verlofuren (half rondje) of hele dag verlofuren (vol rondje).
  3. Met de -/+ kun je het aantal uur snel met een half uur verhogen of verlagen.

Starttijd.
Neem je op een dag minder uur op dan je totale contract uren voor die dag, dan kun je (dit is niet verplicht) een starttijd invoeren. Dit is vooral handig als je met taken en een agenda in Yoobi werkt. Dan staan de verlofuren direct op het juiste tijdstip in je agenda.  
Als je ‘Mijn Verlof’ opent, dan opent direct de lijst met je verlofaanvragen. Tik op een verlofaanvraag om deze te openen.
Tik linksboven op het kalender icoontje voor de kalenderweergave. In deze weergave kun je aan de blauwe stipjes zien of er al verlofuren aangevraagd zijn. Tik op zo'n blauw stipje om de betreffende verlofaanvraag te openen. Betreft het een feestdag (is geen verlofaanvraag) dan zal deze als registratie geopend worden. Deze is niet te wijzigen.
Tik op het menu ‘Verlof’ in de menubalk onderin je scherm. Je navigeert naar ‘Mijn verlof’ met de lijst van ingediende verlofaanvragen. Tik op een verlofaanvraag om deze te openen. Gebruik je de kalenderweergave, tik dan op een puntje in de kalender om de betreffende aanvraag te openen.

Verlofaanvraag wijzigen. Is de status ‘Ingediend’ dan kun je de verlofaanvraag nog wijzigen.
Is de status ‘Goedgekeurd’ dan wijzig je het verlof alsnog door een nieuwe verlofaanvraag in te dienen over deze zelfde periode. Vul hier het juiste aantal verlofdagen in en dien in. Je manager krijgt een verzoek om jouw nieuwe aanvraag goed te keuren. Zodra de nieuwe aanvraag goedgekeurd is, dan overschrijft deze de oude verlofaanvraag.

Verlofaanvraag intrekken. Het is ook mogelijk een verlofaanvraag in te trekken. Tik hiervoor op het kalender icoontje met een kruis er in (onderaan in je scherm).
Tik op het menu ‘Verlof’ in de menubalk onderin je scherm. Je navigeert naar ‘Mijn verlof’ met de lijst van ingediende verlofaanvragen (of de kalenderweergave). Tik rechtsonder op het weegschaalicoontje voor inzicht in je verlofsaldo.

Resterend verlofsaldo. Per verloftype wordt aangegeven hoeveel resterende uren je nog hebt in een bepaald jaar.

Jaartal. Tik op een ander jaartal om daar de resterende saldo’s van te zien.

Meer info per verloftype. Tik op het verloftype voor meer informatie. Je navigeert nu naar een saldo-scherm voor dit verloftype met 2 tabbladen:
  1. Overzicht. Hier zie je precies de opbouw en de opgenomen uren van dit verloftype. Als er uren zullen vervallen zal dat hier ook zichtbaar zijn.
  2. Specificatie. Hier worden op datum alle verlof opnames en mutaties getoond.
Of een verlofaanvraag nog te wijzigen is, hangt af van de status van de verlofaanvraag.

Status ‘Ingediend’. Deze verlofaanvraag kan je nog wijzigen of je kan de aanvraag intrekken.
  1. Verlofaanvraag wijzigen. Tik op verlofaanvraag om naar de detailgegevens van de aanvraag te gaan. Klik op het potloodje rechts bovenin om de aanvraag te wijzigen. Er gaat, na het opslaan van de wijziging, opnieuw een melding naar de manager om de gewijzigde verlofaanvraag te beoordelen.
  2. Verlofaanvraag intrekken. Trek de verlofaanvraag in. Tik op de verlofaanvraag en tik op het kalendericoontje rechts onderin. Omdat de manager deze aanvraag nog niet goedgekeurd heeft, krijgt de aanvraag meteen de status ‘Ingetrokken’.

Status ‘Goedgekeurd’. De verlofaanvraag is niet meer te wijzen in de aanvraag zelf. 2 opties:
  1. Nieuwe aanvraag over bestaande aanvraag. Dien een nieuwe verlofaanvraag in over de bestaande verlofaanvraag. In je nieuwe aanvraag kun je de uren weer opnieuw aanvragen. Het totale aantal contracturen per dag is weer beschikbaar. Had je in je vorige aanvraag 4 uur verlof aangevraagd en wil je hier 6 uur van maken, zet het aantal uur dan op 6.
    Dien de nieuwe aanvraag in. Zodra de nieuwe aanvraag is goedgekeurd, dan is de oude aanvraag overschreven. Beide aanvragen zullen wel zichtbaar blijven in de lijst.
  2. Verlofaanvraag intrekken. Het is ook mogelijk een goedgekeurde verlofaanvraag in te trekken. Tik hiervoor op het kalender icoontje met een kruis er in (onderaan in je scherm). De aanvraag krijgt de status ‘Aanvraag tot intrekken’. De manager krijgt een melding om jouw aanvraag tot intrekken goed te keuren. Wanneer dit is gebeurd dan krijgt de aanvraag de status ‘Ingetrokken’.
Bij het opslaan van de verlofaanvraag wordt deze ter goedkeuring naar de manager(s) gestuurd. Is er geen manager gekoppeld dan zal de verlofaanvraag automatisch naar de Yoobi beheerder(s) gestuurd worden. Naar wie dat is wordt in de verlofaanvraag weergegeven. De te beoordelen verlofaanvraag is zichtbaar voor de manager in het menu 'Acties'.
Wanneer de verlofaanvraag goedgekeurd (of afgewezen) wordt, dan krijg je hier bericht van.
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    16-06-2022
  • Tag:
  • Door:
    Vincent Egt
  • Supporttag: