Zo voorkom je als beheerder vervallen verlofuren



Als beheerder vervallen verlof uren uit het voorgaande jaar voorkomen? Ontdek in dit blog hoe je dat regelt. 

Het is mogelijk dat, afhankelijk van de verloftype instellingen binnen de huidige verlofregeling, verlofuren uit het voorgaande jaar van medewerkers op 30 juni zijn vervallen. In dit blog leggen we uit hoe je dit voorkomt én hoe je vervallen verlof uren corrigeert. 

Om vervallen verlofuren te voorkomen zijn er twee opties, namelijk verlof aanvragen en verlof laten uitbetalen. 

Verlofaanvraag
Als een medewerker een verlofaanvraag indient, dan worden de goedgekeurde uren afgehaald van de uren die als eerst komen te vervallen. Yoobi kijkt hierbij naar de vervaldatum en zal altijd als eerste de oudste uren gebruiken voor de verlofaanvraag. 

Als beheerder ben je degene die vervallen verlof uren kan corrigeren. Om te zien of er medewerkers met vervallen verlofuren zijn vanaf 30 juni ga je naar rapporten > verlof > verlofsaldi. Hier selecteer je de periode en je klikt op toepassen filter. Zo krijg je een volledig overzicht welke medewerkers vervallen verlof uren hebben.
 

Verlofmutatie 
Indien er uren vervallen wordt de vervaldatum en het aantal te vervallen uren in de verlofkaart van de medewerker getoond. Vervallen uren ken je opnieuw toe door het doorvoeren van een verlofmutatie waarbij je de uren opnieuw uitgeeft. 
 
Wanneer de uren zijn vervallen, dan kun je de uren opnieuw aan een medewerker toekennen door een verlofmutatie uit te voeren (Via Personeel > verlofmutaties > nieuwe mutatie aanvraag > saldo ophogen). Hierbij maakt de datum van toekennen niet zo veel uit, als de mutatie maar in het vervaljaar plaats vindt. 

Als uren worden uitbetaald doe je dat middels een verlofmutatie. Belangrijk is dan dat de verlofmutatie valt in het vorige kalenderjaar bijvoorbeeld 31-12-2024

Via deze supportpagina is een gedetailleerde beschrijving te vinden over verlofmutaties.  
 

Vragen? 
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Ga dan via je eigen Yoobi omgeving naar de blauwe ‘Help & Support’ knop en dien een supportvraag in, we helpen je dan graag zo spoedig mogelijk.  

  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
    Mercedes Roeland Gonzalez Pos
  • Bijgewerkt op:
    03-06-2025
  • Tag:
  • Door:
    Margot Jonker
  • Supporttag: