Nieuwe ontwikkelingen in onze software: verbeteringen en toevoegingen   

De komende tijd voeren we weer een flink aantal verbeteringen en nieuwe functionaliteiten door in onze software. Dit keer zijn we, onder andere, aan de slag gegaan met de Planningsmodule en CRM taken. Ook hebben we selfbilling nog verder doorontwikkeld om de processen nog beter aan te laten sluiten op de wensen van onze gebruikers.  
 



Grote aanpassingen in onze Planningsmodule 

Onze Planningsmodule omvat mogelijkheden voor projectplanning en voor medewerkersplanning. In de basis is deze module hetzelfde, het gebruik pas je echter aan op jouw wensen. De afgelopen tijd hebben we een flink aantal wensen ontvangen. Deze hebben we zorgvuldig verzameld en voeren we nu in 1 keer door.  
 
We werken aan maar liefst 14 verbeteringen in de Planningsmodule. Deze vernieuwingen geven je meer inzicht in zowel medewerkers- als projectplanning en maken je werk efficiënter door het aantal klikken te verminderen. 

 
Wat is er nieuw?
We zetten alle verbeteringen graag voor je op een rij, hierbij maken we een splitsing tussen verbeteringen voor de medewerkers- of de projectplanning: 
 

1 van de verbeteringen wordt voor zowel de medewerkers- als projectplanning doorgevoerd: het wel of niet uitklappen en inklappen onthouden: bij het wisselen van de maand blijft je voorkeur voor uitklappen of inklappen bewaard in de sessie. 

Verbeteringen medewerkersplanning
Voor de medewerkersplanning voeren we de volgende verbeteringen door: 

  • Weektotalen
    Nu zie je op week- en maandniveau een optelling van ALLE uren van meerdere medewerkers. Deze berekening gebeurt realtime en actueel;
  • Toegevoegde projecten en activiteiten in sessie bewaren  
    Je verwijdert nu eenvoudig toegevoegde projecten en activiteiten zonder de hele sessie te verliezen;
  • Maandwisseling in Medewerker planning verbeterd  
    Bij het navigeren naar een volgende maand blijven je ingeplande projecten behouden. Je wisselt nu eenvoudig van maand zonder alles opnieuw toe te voegen;
  • Planning overnemen in Maandtimesheet  
    Opmerkingen uit de planning nemen we nu ook over in de timesheet registraties, net zoals in de Yoobi app. 

Verbeteringen Projectplanning
Voor de projectplanning hebben we ook nog een aantal verbeteringen die we doorvoeren:
 

  • Planning Budget zichtbaar in detail
    Op dit moment zie je, als je een project of activiteit aanklikt, een budgettab. In de oude situatie zag je, zodra je klikte op een vakje bij de medewerker, geen budget meer. Dit is nu toegevoegd, zo zie je altijd de budgettab; 
  • Planning eigenschappen tabbladen onthouden  
    Het laatst gekozen tabblad blijft geselecteerd. Kies je budget? Dan opent bij de volgende selectie automatisch weer het budget tabje;
  • Planning: Project eigenschappen uitgebreid  
    We hebben projectrollen, projectmanager(s) en projectnotities toegevoegd;
  • Beschikbaarheid negatief zichtbaar 
    Het kruisje verschijnt nu ook bij negatieve beschikbaarheid, wanneer er meer gepland is dan het beschikbare aantal uren in het contract;
  • Driehoekjes bij beschikbaarheid negatief en opmerkingen verbeterd  
    De kleur van de driehoekjes bij overschrijding en toegevoegde opmerkingen is nu aangepast; 
  • Projectnaam wijzigingen automatisch doorgevoerd 
    Wijzigingen in project- of activiteitnamen worden nu automatisch doorgevoerd in de planning (alleen als de naam niet al was aangepast);
  • Filter op beschikbaarheid uitgebreid  
    Het filter voor afdelingen is uitgebreid met "Medewerkers gekoppeld in planning";
  • Automatisch planning opslaan
    De projectplanning wordt nu automatisch opgeslagen. 

 
Momenteel zijn onze ontwikkelaars druk bezig om al deze wijzigingen in de software te verwerken. Onze verwachting is dat we de vernieuwde Planningsmodule uitrollen aan het begin van het 2e kwartaal van 2025. 

Verbetering in Selfbilling  
Eerder vertelden we je al over automatische selfbilling in Yoobi. Vanaf 14 maart hebben we een handige verbetering doorgevoerd. In plaats van veel handmatige invoer, kies je nu direct of je een zzp'er waarvoor je selfbilling regelt ook als leverancier wilt aanmaken. 

We hebben hiervoor een selectievakje toegevoegd waarmee je aangeeft of je direct een leverancier wilt aanmaken. Dit bespaart je tijd en zorgt voor nog meer automatisering in het selfbilling proces. Hiermee is de zzp’er ook meteen aan deze leverancier gekoppeld. 

Selfbilling en wet DBA 

Als je als bedrijf werkt met zzp'ers en hiervoor selfbilling doet, moet dit voldoen aan de eisen van de wet DBA. Een belangrijke eis hierbij is dat de zzp'er akkoord gaat met de door jou gemaakte factuur. 

Hiervoor hebben we een instelling toegevoegd waarmee je de ingehuurde zzp'er de factuur laat accorderen. Zodra dit gebeurd is, wordt de factuur namens de zzp'er verstuurd aan de opdrachtgever en is alles in het proces goed gewaarborgd. 

Nieuw in CRM Taken 

We hebben een nieuw ontwerp gemaakt waarmee je taken in Yoobi CRM van een kleur voorziet. Dit geeft je een beter visueel overzicht. 

Je krijgt de mogelijkheid om kleuren toe te voegen aan taaktypes en taken. Hierdoor onderscheid je taken visueel in de agenda, wat zorgt voor betere overzichtelijkheid. 

Functionaliteiten 

Bij het aanmaken van een nieuw taaktype stel je direct een kleur in. Deze kleur wordt automatisch toegepast op alle taken van dit taaktype. De kleur zie je terug: 

  • In de agenda

  • Bij de taak (gegevensblokken) 

  • In de lijst (en filter) 

  • In de app (bij agenda) 

Extra functionaliteit: Urgentie bij nieuwe taak 

Bij het aanmaken van een taak komt er een uitroepteken-icoontje als je "Urgent" selecteert bij prioriteit. Dit maakt urgente taken direct zichtbaar in je agenda. 

Er is meer 
De verbeteringen en nieuwe functionaliteiten uit dit blog hebben we in de planning om allemaal op korte termijn te realiseren. Daarna gaan we direct door met een aantal andere aanpassingen om de gebruikerservaring nog beter op jullie wensen aan te passen. We lichten alvast een tipje van de sluiter op:  
 

  • Wijzigingen in de Help & Supportknop: 
    Momenteel werken we hard aan een ontwerp om het indienen van een supportaanvraag eenvoudiger te maken. In dit nieuwe ontwerp wordt het mogelijk om direct een bijlage mee te sturen;
  • Medewerker anonimiseren 
    Een wens van die we binnenkregen is de mogelijkheid om na uitdiensttreding de gegevens van een medewerker te anonimiseren. We verwachten dat deze wens voor de zomer is gerealiseerd.  

 

 

  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    19-03-2025
  • Tag:
  • Door:
    Margot Jonker
  • Supporttag: