Medewerker anonimiseren



 

Het anonimiseren van een medewerker helpt je organisatie te voldoen aan de privacywetgeving, zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Tegelijkertijd wil je relevante zakelijke gegevens – zoals taken of rapportages waarbij de medewerker betrokken was – behouden voor je administratie.

Wanneer anonimiseren?

  1. De medewerker is 3 jaar geleden uit dienst gegaan en de gegevens zijn niet meer nodig.

  2. Een stagiair werkte tijdelijk mee en is niet gebleven.

  3. Een uitzendkracht of freelancer deed één project en is daarna vertrokken.

Hoe werkt het?

Let op: dit kan alleen bij inactieve medewerkers

Ga naar Personeel > Medewerkerslijst, open de medewerker en klik op de knop “Medewerker anonimiseren”.

Bekijk of er geen openstaande acties zijn: 
Timesheet accorderen: de medewerker kan worden geanonimiseerd, timesheets kunnen nog steeds worden geaccordeerd.
Openstaande onkosten: moeten eerst worden beoordeeld voordat de medewerker geanonimiseerd kan worden.
Openstaande verlofaanvragen: worden verwijderd op het moment van anonimiseren.
Openstaande contractacties: worden verwijderd.

Bevestig je de actie met “Doorgaan”, dan moet je ter controle het woord “Medewerker anonimiseren” invullen. Hierna worden de persoonsgegevens verwijderd. Na het anonimiseren is het niet meer mogelijk om persoonsgegevens aan te passen. De velden worden grijs weergegeven (disabled).

Let op: deze actie kun je NIET ongedaan maken


Rechten
Als je het recht hebt om detailgegevens van personeel te wijzigen, dan staat het recht "Medewerker anonimiseren" automatisch aan. Dit recht geldt op zowel gebruikersrol- als afdelingsrolniveau.

Gegevenstype

Wat gebeurt er bij anonimiseren?
Foto Verwijderd
Naam Verwijderd. Vervangen door "Anonieme medewerker"
Personeelsnummer Wordt verwijderd. Een nieuw nummer wordt gegenereerd (begint met ‘A’)
Afdeling Wordt behouden
Functiegroep Wordt behouden
Groep Wordt verwijderd
Contactgegevens IBAN, adres, telefoonnummer, geboortedatum en BSN worden verwijderd
Gebruikersaccount Gebruikersnaam en e-mailadres worden verwijderd
Verlofsaldo/-aanvragen Worden verwijderd
Uurtarief Wordt behouden
Contracten Worden verwijderd
Geschiedenis Wordt verwijderd. Een nieuwe geschiedenis wordt opgebouwd vanaf het moment van anonimiseren

Overzicht overige functies
Niet alle gegevens worden automatisch verwijderd. Hieronder lees je wat bewaard blijft en hoe dat wordt weergegeven.
 

1. Documenten die aan de medewerker zijn gekoppeld blijven bestaan. 
Let op: zorg dat de naam van de medewerker niet voorkomt in bestandsnamen. 

2. Bijlagen bij de medewerker blijven behouden. 
Let op: Controleer of bestandsnamen geen persoonsgegevens bevatten. 

3. Taken waarbij de medewerker betrokken was (bijv. als verantwoordelijke of aanmaker) blijven bestaan, inclusief de naam van de medewerker. 

4. Facturen (zoals self-billing of regie) waarin de naam van de medewerker eerder voorkwam, worden niet aangepast of verwijderd. 

5. Timesheets wordt de naam van de medewerker aangepast naar “Anonieme medewerker”, maar de uren blijven zichtbaar. 

6. Rapporten tonen de medewerker als “Anonieme medewerker”. 

7. Geschiedenis bij medewerker wordt vanaf het moment van anonimiseren opnieuw opgebouwd. De eerdere geschiedenis is niet meer zichtbaar. 

Bulkmutatie
Het is ook mogelijk om meerdere inactieve medewerkers tegelijk te anonimiseren via de functie Medewerkers bulkmutatie. 

  1. Selecteer de inactieve medewerkers. 

  1. Klik op “Medewerkers anonimiseren” in de lijst. 

  1. Klik op Bevestigen. 

 

  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    03-07-2025
  • Tag:
  • Door:
    Zoya Struis
  • Supporttag: