Dienstenplanning: Reden gemiste dienst

Maak je gebruik van de module Dienstenplanning en heb je de juiste rechten, dan beheer en maak je hier redenen gemiste dienst aan. Vind hier alle informatie over dienstenplanning.

Wanneer een medewerker is ingepland voor een dienst, dan kan het zijn dat de medewerker toch deze dienst niet heeft gelopen. Hier kunnen diverse redenen voor zijn. Deze redenen kun je hier toevoegen. Standaard zijn er al 3 redenen toegevoegd. 

Ga naar Beheer > Systeemvoorkeuren > Dienstenplanning beheren > Reden gemiste diensten

Lijst met redenen gemiste dienst
Wijzig een reden, deactiveer deze of maak een nieuwe reden aan. 

Standaard hebben we alvast deze 3 redenen toegevoegd:

  • Gewerkte tijd aanpassen. Deze reden kies je als je bijvoorbeeld eerder of later bent begonnen en/of geëindigd met je dienst. Geef aan wat de start- en eindtijd is geweest en Yoobi past de registraties in de timesheet hierop aan. 
  • Ziek. Was je ingepland voor een dienst maar ben je ziek en heb je de dienst dus niet voltooid, kies dan voor de reden 'Ziek'. Alle uren van deze dienst worden vervolgens op de activiteit 'Ziek' geregistreerd in de timesheet.
  • Dienst wijzigen. Heb je een andere dienst voltooid, dan de dienst waarvoor je was ingepland, selecteer hier dan de juiste dienst. Yoobi past de registraties in de timesheet hierop aan.

 

Let op: Ben je halverwege de dienst ziek geworden, dan is het makkelijker te kiezen voor de reden 'Gewerkte tijd aanpassen'. Selecteer de tijden dat je gewerkt hebt. De overige uren die je ziek was, registreer je zelf handmatig in de timesheet.


Nieuwe reden gemiste dienst
Klik op 'Toevoegen' om een nieuwe reden gemiste dienst aan te maken.



Type: Selecteer hier het type reden. Er zijn 3 types:

  • Activiteitwissel. Hierbij voeg je een activiteit toe waar de uren van de dienst op geregistreerd worden als deze reden gekozen wordt bij het niet voltooien van een dienst. Zie ook de reden 'Ziek'.
  • Tijdvakbeheer. Met dit type reden kun je tijden wijzigen van de voltooide dienst. Zie ook de reden 'Gewerkte tijd aanpassen'.
  • Dienstwissel. Met dit type reden kun je van dienst wisselen. Je kan hierbij alleen een dienst kiezen die ook actief is bij dit project. Zie ook de reden 'Dienst wijzigen'.
 

Naam reden: Geef de reden een naam.

Altijd tonen bij dienst: Als je het schuifje op 'Aan' zet dan is deze reden bij het aanmaken van een nieuwe dienst meteen al toegevoegd.

Opmerking verplicht: Als je het schuifje op 'Aan' zet dan is het verplicht om een opmerking in te voeren als je deze reden kiest wanneer je een dienst niet voltooid hebt.

Status: Standaard staat deze op 'Actief'. Wanneer je deze op 'Niet actief' zet, dan blijft de reden wel bewaard, alleen wordt deze niet meer getoond in het rijtje met redenen als je een nieuwe dienst aanmaakt.

Activiteit: Selecteer hier de activiteit waar de uren van de hele dienst op geregistreerd moeten worden als deze reden gekozen wordt.


Reden gemiste dienst bewerken
Klik in de lijst op een reden om deze te wijzigen. Ook de door ons toegevoegde standaard redenen zijn te bewerken.

Reden gemiste dienst verwijderen
Selecteer in de lijst een reden en klik vervolgens rechtsboven op het prullenbakicoontje. Ook de door ons toegevoegde redenen zijn te verwijderen.

Tip: Je hoeft een reden niet te verwijderen, je kunt deze ook deactiveren. De reden blijft dan nog wel bewaard, maar je kunt deze niet meer toevoegen bij het aanmaken van een nieuwe dienst. De reden is dan niet meer zichtbaar en dus niet meer te selecteren.

Bij bestaande en voltooide diensten blijft een eerder gekozen reden wel gewoon staan.


SHIFTMISSED:DETAIL
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    17-04-2024
  • Tag:
  • Door:
    Iris Keim
  • Supporttag:
    SHIFTMISSED:DETAIL