API instellingen
De API (Application Programming Interface) koppeling is een gestandaardiseerde manier om informatie-uitwisseling tussen software mogelijk te maken. Hiermee kan je je eigen software aansluiten op Yoobi om zo efficiënter te automatiseren.
Dit is een aparte module binnen Yoobi.
In de API koppeling zijn o.a. de volgende objecten zijn beschikbaar:
- Rapporten. Het is mogelijk om alle in Yoobi beschikbare rapporten (of exports) aan te maken én op te vragen via de API. o Er is een specifieke functie om data van rapporten direct op te halen voor bijvoorbeeld gebruik in Ms Power BI, Qlik of Klipfolio e.a.
- Medewerkers. Aanmaken, opvragen en bijwerken van medewerker informatie.
- Medewerkercontracten. Ophalen contract informatie.
- Klanten/relaties. Aanmaken, opvragen en bijwerken van relatie-(klant)informatie.
- Projecten. Aanmaken, opvragen en bijwerken van projectinformatie. Maar bijvoorbeeld ook ophalen lijst van projectcodes, aanmaken van projecttarieven of het aanmaken van projecten obv een projecttemplate.
- Activiteiten. Aanmaken en bijwerken van activiteitinformatie.
- Registraties. Opvragen, bijwerken of invoeren van medewerker registraties in een bepaalde periode.
- Facturen opvragen van facturen en factuurinformatie in een bepaalde periode. Daarbij kun je ook de factuurbijlagen en/of factuurrapporten die bij een factuur zijn aangemaakt opvragen. De bulk-actie facturatie kan via de API aangeroepen worden om facturen klaar te zetten en te versturen.
- Taken/vervolgactiviteiten (CRM). Hiermee kunnen taken en vervolgactiviteiten worden aangemaakt in het CRM. Deze kun je ook aanmaken voor een groep CRM gebruikers (bijv. sales of support).
- Contactpersonen opvragen obv e-mail adres. Om te bepalen bij welke CRM relatie een contactpersoon hoort (bij e-mails) kan dit obv het e-mailadres van een contactpersoon worden opgezocht.
- Dossier. Bijlagen toevoegen en ophalen bij projecten/klanten/etc.
- Selecties. CRM selecties ophalen. Dat wil zeggen de data die hoort bij een selectie (onderdeel CRM) ophalen.
- Planning. Het ophalen van planninginformatie van medewerkers.
De API kan per organisatie worden aangezet en ingesteld.
Om de api te kunnen gebruiken moet je eerst een aparte API gebruiker toevoegen dat doe je via Beheer > systeem voorkeuren > API instellingen.

Boekhoudkoppelingen
De API module wordt niet gebruikt voor koppelingen met boekhoudpakketten. Lees hier meer over de API boekhoudkoppelingen.
Meer informatie
Voor meer informatie klik je in Yoobi rechtsboven op de vraagtekenknop en kies je voor 'API documentatie'.
Of lees hier de korte handleiding in pdf.
APIUSER:INDEX
-
Gepubliceerd op:
-
Gemaakt door:
-
Bijgewerkt op:07-07-2025
-
Tag:
-
Door:Vincent Egt
-
Supporttag:APIUSER:INDEX
-
Meer:English releasenotes