Yoobi terminologie

Binnen Yoobi en de Yoobi software maken we gebruik van onderstaande termen en omschrijvingen. Soms worden deze door elkaar gehaald. We geven hier een overzicht.

Yoobi terminologie (NL)
Term Omschrijving
Urenregistratie Het vastleggen van gewerkte uren per medewerker op projecten en activiteiten, via desktop of de Yoobi App. Dit biedt inzicht in productiviteit en vormt de basis voor facturatie.
Facturatie Het automatisch genereren en verzenden van facturen op basis van geregistreerde uren, offertes of vaste prijsafspraken. Ondersteunt diverse factuurtypes en integraties met boekhoudsoftware.
CRM Customer Relationship Management; het beheren van klantgegevens, contactmomenten, offertes en verkoopkansen binnen Yoobi.
Projectmanagement Het plannen, beheren en monitoren van projecten, inclusief fasering, taakverdeling, budgetbewaking en rapportages.
Verlofregistratie Het aanvragen, goedkeuren en registreren van verlofuren, met automatisch bijgehouden verlofsaldi per medewerker.
Onkostenregistratie Het indienen en verwerken van onkosten, inclusief bijlagen en koppeling aan projecten of activiteiten.
Planning Het inroosteren van medewerkers op projecten en taken, met inzicht in beschikbaarheid en capaciteitsplanning.
Debiteurenbeheer Het monitoren van openstaande facturen, versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen, en integratie met betalingssystemen.
API-koppeling Een interface waarmee Yoobi geïntegreerd kan worden met andere softwarepakketten, zoals boekhoud- of salarissystemen, voor automatische gegevensuitwisseling.
Mobiele App De Yoobi applicatie voor smartphones, waarmee gebruikers onder andere uren kunnen registreren, verlof kunnen aanvragen en klantgegevens kunnen inzien.
Facturatieproces De stappen en methoden om facturen te maken, versturen en betalingen te verwerken.
Selfbilling (ook wel Self-billing) Een facturatiemethode waarbij de afnemer de factuur namens de leverancier opstelt en verstuurt. Jij stuurt jouw leverancier de factuur voor zijn/haar diensten. (jouw inkoopfactuur, zijn verkoopfactuur.)
Reversed billing Factuurmethode waarbij de klant de factuur namens de leverancier opstelt en verstuurt. Jouw klant stuurt jou een factuur voor werkzaamheden die jij het uitgevoerd. (jouw verkoopfactuur, zijn inkoopfactuur.)
Bulkmutatie Een functie om meerdere gegevens tegelijk te wijzigen, zoals projecten, medewerkers of declaraties.
Timesheet Een overzicht waarin medewerkers hun gewerkte uren registreren per dag of week.
Verlofregeling De afspraken en regels rondom verlof binnen de organisatie, zoals vakantiedagen en feestdagen.
Factuurschema (ook wel factuurlayout) Een sjabloon of structuur voor het opmaken van facturen, inclusief tekst en opmaak.
Workflow Een geautomatiseerd proces binnen Yoobi om taken en acties te stroomlijnen.
Planning: Medewerkers planning Overzicht en beheer van de planning van medewerkers binnen projecten en diensten.
Factuurschema content blokken wijzigen: Factuur Het aanpassen van de inhoud en opmaak van factuursjablonen in Yoobi.
Verlof FAQ Veelgestelde vragen en antwoorden over verlofregistratie en -beheer.
Instellingen: Financieel facturatie Configuratie van financiële instellingen met betrekking tot facturatie.
Facturatie: G-rekening Instellingen en gebruik van geblokkeerde rekeningen (G-rekeningen) binnen facturatie.
Projectmanager rol: details Specifieke rechten en verantwoordelijkheden van de projectmanager binnen Yoobi.
Rapportdelingen: Periodiek rapporten delen Automatisch delen van rapporten op vaste tijdstippen met betrokkenen.
APP: Uren registreren (tijdregistratie) Functionaliteit binnen de Yoobi app voor het registreren van gewerkte uren.
Facturen: Herinnering versturen Het versturen van betalingsherinneringen naar klanten voor openstaande facturen.
Bulkmutatie: Nationale feestdagen Het gelijktijdig aanpassen of verwijderen van nationale feestdagen in de planning of timesheets.
Projecten: Detailgegevens activiteit Informatie en instellingen van specifieke activiteiten binnen een project.
Selfbilling FAQ Veelgestelde vragen over het selfbilling proces binnen Yoobi.
Crediteren Het corrigeren of terugdraaien van een factuur door middel van een creditnota.
Elektronisch factureren aan de Rijksoverheid Proces en vereisten voor het elektronisch versturen van facturen naar overheidsinstanties.
Peppol: Verzend facturen via het Peppolnetwerk Gebruik van het Peppol-netwerk voor het veilig en gestandaardiseerd verzenden van facturen.
Verlofmutatie: Nieuwe verlofmutatie Het aanmaken en beheren van wijzigingen in verlofregistraties.
Projecten: Nieuw tarief toevoegen Het toevoegen van nieuwe tarieven aan projecten voor facturatie en budgettering.
Factuurschema inzien en wijzigen Het bekijken en aanpassen van factuursjablonen en lay-out instellingen.
Onkostendeclaraties Registratie en verwerking van gemaakte kosten die medewerkers declareren.
Medewerkers koppelen en ontkoppelen in een verlofregeling Beheer van welke medewerkers onder welke verlofregeling vallen.
Instellingen: Gebruikeraccounts Beheer en configuratie van gebruikersaccounts binnen Yoobi.
Facturen aanpassen of verwijderen Procedures voor het wijzigen of verwijderen van reeds aangemaakte facturen.
Specificatievelden: Toevoegen of wijzigen Beheer van extra velden voor specificaties binnen facturen of projecten.
Producten: Product wijzigen Het aanpassen van productgegevens die gebruikt worden in offertes en facturen.
Projectrol Een rol binnen een project die bepaalt welke rechten en taken een gebruiker heeft.
Projectbudget Het financiële kader dat aan een project is toegekend om kosten en uren binnen te houden.
Bulkmutatie Het gelijktijdig aanpassen van meerdere records, zoals medewerkers, projecten of declaraties.
Project: Overzicht Een totaaloverzicht van alle projecten binnen de organisatie.
Project: Budget Financiële planning en controle van de kosten binnen een project.
Project: Taken Beheer van taken en activiteiten binnen een project.
Project: Facturen Overzicht en beheer van facturen gekoppeld aan een project.
Project: Registratierechten Rechten die bepalen wie uren en kosten mag registreren binnen een project.
Medewerker: Detailgegevens Persoonlijke en functionele gegevens van medewerkers binnen Yoobi.
Medewerker: Verlof Overzicht en beheer van verlofaanvragen en -registraties per medewerker.
Medewerker: Taken Toewijzing en beheer van taken aan medewerkers.
Taken: Registratie toevoegen Het toevoegen van tijds- of kostenregistraties aan een taak.
Taken: Taak afronden Het markeren van een taak als voltooid binnen Yoobi.
Taken: Vervolgtaak aanmaken Het creëren van een nieuwe taak als vervolg op een bestaande taak.
Afboeken Binnen Yoobi betekend dit het afboeken van uren op een factuur. Deze uren breng je na afboeken niet meer in rekening bij je klant.
Afletteren Binnen Yoobi betekend dit het registreren van een betaling op een factuur. Dit kan ook een deelbetaling zijn. 
SPF Sender Policy Framework (afgekort SPF) is een protocol dat tot doel heeft spam te verminderen.
DKIM Domainkeys Identified mail. Met DKIM beschermt u uw domein tegen spoofing door uw e-mail te laten verifiëren met een DKIM-handtekening
DNS Domain name systeem. Het systeem waarmee domeinnamen (bijv: google.com) worden gekoppeld aan ipadressen. 
Ip adres Internet protocol adres. Een serie getallen. Er zijn twee versies protocollen, ip4 en ip6. Die bepalen hoe deze serie getallen zijn opgemaakt.
Extern accorderen Een externe accordeur kan ieder individu met een e-mailadres zijn. Dit is iemand die niet kan inloggen in Yoobi. Veelal is dit een projectmanager bij jouw klant.
Project accorderen Een interne projectmanager kan wél inloggen in Yoobi en kan vanuit deze rol (!) projecturen accorderen.