Dienstenplanning: Standaard diensten

Maak je gebruik van de module Dienstenplanning en heb je de juiste rechten, dan beheer en maak je hier standaard diensten aan. Vind hier alle informatie over dienstenplanning.

Ga naar Beheer > Systeemvoorkeuren > Dienstenplanning beheren > Standaard diensten

Lijst met standaard diensten
In de lijst met standaard diensten staan al 3 standaard diensten toegevoegd:


 

Wijzig een standaard dienst, sluit deze of maak een nieuwe standaard dienst aan. 


Nieuwe standaard dienst
Klik op 'Nieuwe standaard dienst' om een nieuwe standaard dienst aan te maken.




Naam dienst: Geef de dienst een naam.

Kleur dienst: Kies een kleur voor de dienst. klik op het gekleurde vakje voor meer kleuropties.

Bezettingseisen: Geef hier aan hoeveel personen op deze dienst ingepland moeten worden. Dit veld is niet verplicht.

Start dienst: Geef aan op welk tijdstip de dienst begint.

Eind dienst: Geef aan op welk tijdstip de dienst eindigt (dit kan de volgende dag zijn, zie bijvoorbeeld de nachtdienst).

+ knop Gebroken dienst: Klik op de + knop in het geval van een gebroken dienst (wanneer de werktijd onderbroken wordt voor tenminste een uur en maximaal drie uur). Je kan nu een extra start- en eindtijd invoeren. 

Duur pauze: Heb je in de dienst een pauze, geef dan hier aan hoe lang deze pauze duurt. Yoobi registreert alleen de gewerkte uren, niet de pauze uren. Tenzij je gebruik maakt van 'pauze registreren', dan zal de pauze op de activiteit 'Pauze' geregistreerd worden.

Start pauze: Zodra een starttijdstip is toegevoegd kan Yoobi precies op het juiste moment de pauze en de overige uren en overwerkpercentages berekenen en registreren.

Let op: Is er geen starttijd voor de pauze ingevuld, dat weet Yoobi niet op welk tijdstip de pauze heeft plaatsgevonden. Yoobi verwerkt de pauze dan aan het einde van de dienst. Dus stel de dienst is van 15:00 tot 23:00 en je geeft aan dat er een uur pauze is, dan zal Yoobi de uren registreren van 15:00 tot 22:00. Werk je met verschillende overwerkpercentages op verschillende tijdstippen dan is het dus aan te raden om de starttijd van de pauze in te vullen.

+ knop Extra pauze: Klik op de + knop als er meerdere pauzes in de dienst zijn. Geef ook hier weer de duur en starttijd aan.

Koppelen redenen gemiste dienst: Wanneer een medewerker een dienst niet voltooit dient hij/zij de reden aan te geven waarom de dienst niet voltooid is. Standaard hebben we alvast 3 redenen toegevoegd. Meer informatie. Selecteer hier de redenen die beschikbaar moeten zijn bij deze dienst.

Standaard dienst bewerken
Klik in de lijst op een standaard dienst om deze te wijzigen. Ook de door ons toegevoegde standaard diensten zijn te bewerken.

Standaard dienst verwijderen
Selecteer in de lijst een standaard dienst en klik vervolgens rechtsboven op het prullenbakicoontje. Ook de door ons toegevoegde standaard diensten zijn te verwijderen.
Je kan een standaarddienst ook verwijderen door deze dienst te openen en vervolgens rechtsboven op de blauwe Actieknop te klikken en te kiezen voor 'Dienst verwijderen'.

Tip: Je hoeft een standaard dienst niet te verwijderen, je kunt deze ook sluiten. Klik hiervoor op de blauwe Actieknop rechtsboven en kies voor 'Dienst sluiten'. De dienst blijft dan nog wel bewaard, maar je kunt deze niet meer toevoegen bij het aanmaken van een nieuwe dienst in het project. De standaard dienst is dan niet meer zichtbaar en dus niet meer te selecteren.

Bij bestaande planningen blijft een verwijderde dienst wel gewoon staan.


SHIFT:INDEX
  • Gepubliceerd op:
  • Gemaakt door:
  • Bijgewerkt op:
    16-04-2024
  • Tag:
  • Door:
    Iris Keim
  • Supporttag:
    SHIFT:INDEX